Benjamin Staern (1978-)

Tonsättaren ansvarar själv för innehållet på denna sida.

Benjamin Staern (f. 1978) har etablerat sig som en av de ledande skandinaviska kompositörerna i den yngre generationen och musiken framförs i Skandinavien, Europa, USA, Kanada, Ryssland och Japan. Tidiga musikaliska upplevelser med studier i cello, piano och slagverk i sin ungdom. Studerade musikvetenskap vid Lunds universitet och därefter komposition vid Musikhögskolan i Malmö 1998–2005 med professorerna Rolf Martinsson, Hans Gefors, Kent Olofsson och Luca Francesconi.

Staern har en djup personlig stil med en produktion som inkluderar orkester, kammarverk, soloverk, elektroakustisk musik och opera. En intressant aspekt av hans verk som kompositör är hans ovanliga förmåga att associera toner och klanger med olika färger och nyanser. Detta är en variant av ett fenomen som kallas synestesi som är grundläggande i hans uppfattning och skapelsen som speglar hans klangvärld såväl som i många av hans verktitlar (Yellow Skies, Colour Wandering etc.)




Han var composer-in-residence med New European Ensemble 2010-14 på inbjudan av konstnärlig ledare och dirigent Christian Karlsen som resulterade i verk som Tranströmersånger (utvalda dikter från Sad Gondola – samling av Nobelprisförfattaren och poeten Tomas Tranströmer), Bells och Waves (Chamber Symphony) vinnare av SMFF Award 2011 i kategorin "viktigaste verk i kammarmusik / mindre ensemble" och ett multimediaarbete SAIYAH i samarbete med Yoko Seyama för stor ensemble, elektronik och scenografisk ljusskulptur på Norrlandsoperan för MADE -festival i Umeå under kulturhuvudstaden 2014. Worried Souls (Clarinet Concerto) tilldelades Stora Christ Johnson-priset (Stora Christ Johnson-priset) från Kungliga Musikakademin (Kungliga Musikaliska Akademien).




Efter framgången som "tonsättarprofil" av Båstad Chamber Music Festival 2016, den första operan Snödrottningen, baserad på en saga av HC Andersen, arrangerades på Malmö Opera i december 2016. Det var en enorm framgång med utsålda föreställningar och fick kanonbra recensioner. Staerns andra opera, kammaroperan HILMA: an opera about hidden art (libretto: Mira Bartov), som framfördes vid Modern Museum i Stockholm och på Guggenheim Museum of Modern Art i New York.




Inom en snar framtid är en composer weekend på Konserthuset, Stockholm april 2021 med 13 verk som visar upp 20 års verksamhet inklusive två världspremiärer.

Verköversikt

The Threat of War (1999–2000, rev. 01) for symphony orchestra

Muramaris (2000) for fifteen solo string instruments




Colour wandering (2002) for ten brass musicians




Yellow skies (2003) for alto flute and electronics




Endast luft och brus (2004–05) for tuba and electronics




Sacrificio (2004–05) for tuba, live electronics and symphony orchestra




Confrontation (2006) for trumpet solo and brass quintet




Jubilate (2008) for symphony orchestra




Tranströmersånger (Tranströmer Settings) (2009/10) for alto and ensemble




Bells and Waves (2010) chamber symphony for large ensemble




Worried Souls (2011) concerto for clarinet and symphony orchestra




Godai (2012-13) concerto for orchestra




Sånger av bländvit kärlek (2013) (Songs of Dazzling Love) (poems from misc. collections by Karin Boye) (2013) for alto and orchestra.




Opposing Dance (2013) for flute and guitar.




Saiyah; Concert of Colours (2012-14) for trombone, guitar, large ensemble, stage art and electronics.




Polar Vortex (2014) for symphony orchestra




Snödrottningen, family opera in one act and 15 scenes. (2013-16/18).




Surprise! Trumpet Concertino for trumpet solo and small orchestra (2015)




Air–Spiral–Light concerto for guitar solo and ensemble (2014-16)




Dropwaves: sonata for piano solo (2016-17)




Salomos sång (Solomon's Song) for soprano solo, clarinet, violin, cello and piano (2017)




Historien om en prinsessa (A Princess Tale). Text: Mi Tyler. for 2 actors, clarinet, bassoon, cornet, trombone, percussion, violin and double-bass (2017)




Meditation in colours (2018) for organ solo and strings




HILMA: an opera about hidden art (2018) chamber opera for two singers, violin, cello, piano and electronics




Konnakol Variations (2019) for percussion solo and winds




Scherzo assurdo (2019) for clarinet and pia