Tonsättaren ansvarar själv för innehållet på denna sida.
CURRICULUM VITAE Född 6 december 1978 i Göteborg. UTBILDNING Lunds universitet Musikhögskolan i Malmö Påbyggnadsutbildning i Komposition (2001-05) för prof. Luca Francesconi, Rolf Martinsson, Gotland Music Academy vid Högskolan på Gotland - Akademi för kammarmusiker och tonsättare, (2002). ANSTÄLLNINGAR Ass. musikbibliotekarie och tonsättare vid Malmö Opera, halvtid 2006- Composer-in-residence för New European Ensemble i Nederländerna UNDERVISNING Bedriver privat undervisning i komposition samt föreläst i samma ämne för elever på Falun Musikkonservatorium, De Geer Gymnasiet i Norrköping, Båstad Kammarmusikfestival, FRAMFÖRD AV Orkestrar: Ensembler Festivaler Grammis för årets bästa klassiska album "Sonanza – Unheard of Again" Phono Suecia PSCD 180 där Nattens djupa violoncell för alt och kammarensemble ingick. (Anna Larsson, Sonanza med Jan Risberg). 2010 Bells and Waves – Musikförläggarnas pris för årets bästa konstmusikverk inom kategorin kammarmusik/mindre ensemble, 2011. Air – Spiral – Light – Musikförläggarnas pris för årets bästa konstmusikverk inom kategorin kammarmusik/mindre ensemble, 2017. Worried Souls – Stora Christ Johnson-priset från Kungliga Musikaliska Akademien, 2012 Carin Malmlöf-Forsling priset från Kungliga Musikaliska Akademien, 2022. STIPENDIER Annika & Lars Leanders stiftelsens stipendium, Lund 2000. MEDLEMSKAP Svenska sektionen av ISCM, 2006-
Benjamin John Gunnar Staern
Bor i Malmö sedan 1979.
Musikvetenskap 40p (1997-98)
Grundutbildining i Komposition/arrangering (1998-2001) för prof. Hans Gefors, Rolf Martinsson (komposition) och Kent Olofsson (elektroakustisk musik)
Kent Olofsson (komposition och elektroakustisk musik)
Gästlärare: Per Mårtensson, James Clarke, Bent Sørensen, Rolf Riehm etc.
Lärare: Per Mårtensson och Henrik Strindberg.
Tre beställningar på nya verk för kammarensemble (2010-2014):
Tranströmersånger, Bells and Waves och Saiyah.
Gotlands Tonsättarskola 2016 -
Kungliga Filharmonikerna, Stockholm
Göteborgs Symfoniker
Malmö Symfoniorkester
Helsingborgs Symfoniorkester
Gävle Symfoniorkester
BBC Scottish Symphony Orchestra
Tokyo Symphony Orchestra
Iceland Symphony Orchestra
MDR Symphonieorchester, Leipzig
Deutsche Kammerphilharmonie, Bremen
Norrköpings Symfoniorkester
Musica Vitae
Jönköpings Sinfonietta
Östgötamusiken
Nordiska ungdomsorkestern, Lund
Uppsala Kammarorkester
Malmö Operaorkester
Norrlandsoperans symfoniorkester
Sveriges Radios Symfoniorkester
Pori Sinfonietta, Finland
Jyväskylä Sinfonia, Finland
Orchester des Theater Vorpommern, Stralsund
Duisburger Philharmoniker, Duisburg
Svenska Kammarorkestern, Örebro
Stockholms Läns Blåsarsymfoniker, Stockholm
Duo KeMi
New European Ensemble
Stockholms Kammarbrass
Sonanza
Norrbotten Neo
UNM, 2002, 2004
Stockholm New Music 2003, 2005
Båstads Kammarmusikfestival 2007, 2010
White Crow Music Festival, Leiden, Nederländerna 2010 (Composer-in-residence)
MADE-festival, Umeå 2014
Connect Festival, Malmö 2010, 2011
Båstad kammarmusikfestival, tonsättarprofil 2016
Malmö Chamber Music Festival 2017
PRISER
Kjell-Åke Bjärmings stiftelsens stipendium, Lund 2001.
Inge och Einar Rosenborgs stiftelse för svensk musik, Stockholm 2003.
Kungliga Musikaliska Akademiens stipendier, Stockholm 2004, 2005.
Helge Ax:son Johnsons stiftelse, Stockholm 2004, 2005.
STIM-stipendium, Stockholm 2005, 2012. 2021
Sparbanksstiftelsen Skånes kulturstipendium i musik, Malmö 2007
FST tonsättarstipendium, Stockholm 2007
Konstnärsnämndens ett års stipendium, 2014, 2022
Konstnärsnämndens fem år arbetsstipendium, 2016-2021
FST - Föreningen Svenska Tonsättare, Stockholm, 2006-
Benjamin Staern (f. 1978) har etablerat sig som en av de ledande skandinaviska kompositörerna i den yngre generationen och musiken framförs i Skandinavien, Europa, USA, Kanada, Ryssland och Japan. Tidiga musikaliska upplevelser med studier i cello, piano och slagverk i sin ungdom. Studerade musikvetenskap vid Lunds universitet och därefter komposition vid Musikhögskolan i Malmö 1998–2005 med professorerna Rolf Martinsson, Hans Gefors, Per Mårtensson, Kent Olofsson och Luca Francesconi. Medlem i FST, STIM, KVAST, ISCM och Samtida Musik.
Staern har en djup personlig stil med en produktion som inkluderar orkester, kammarverk, soloverk, elektroakustisk musik och opera. En intressant aspekt av hans verk som kompositör är hans ovanliga förmåga att associera toner och klanger med olika färger och nyanser. Detta är en variant av ett fenomen som kallas synestesi som är grundläggande i hans uppfattning och skapelsen som speglar hans klangvärld såväl som i många av hans verktitlar (Yellow Skies, Colour Wandering etc.)
Som recensenterna har beskrivit musiken:
"en av det svenska musiklivets mest originella kompositörer med en alldeles egen drive och ett högst personligt tonspråk."(Svenska Dagbladet)
"Staerns musik är kraftfull men lätt, rik på klanger och antydningar utan att vara överlastad" [...] (Sydsvenskan)
Han var composer-in-residence med New European Ensemble 2010-14 på inbjudan av konstnärlig ledare och dirigent Christian Karlsen som resulterade i verk som Tranströmersånger (utvalda dikter från Sad Gondola – samling av Nobelprisförfattaren och poeten Tomas Tranströmer), Bells och Waves (Chamber Symphony) vinnare av SMFF Award 2011 i kategorin "viktigaste verk i kammarmusik / mindre ensemble" och ett multimediaarbete SAIYAH i samarbete med Yoko Seyama för stor ensemble, elektronik och scenografisk ljusskulptur på Norrlandsoperan för MADE -festival i Umeå under kulturhuvudstaden 2014. Worried Souls (Clarinet Concerto) tilldelades Stora Christ Johnson-priset (Stora Christ Johnson-priset) från Kungliga Musikakademin (Kungliga Musikaliska Akademien).
Efter framgången som "tonsättarprofil" av Båstad Chamber Music Festival 2016, den första operan Snödrottningen (libretto: Anelia Kadieva Jonsson), baserad på en saga av HC Andersen, arrangerades på Malmö Opera i december 2016. Det var en enorm framgång med utsålda föreställningar och fick kanonbra recensioner, som sedan fick sitt första utlandsframförande på Theater Vorpommern Stralsund-Greifswald i Tyskland. Staerns andra opera, kammaroperan HILMA: an opera about hidden art (libretto: Mira Bartov), som framfördes vid Moderna Muséet i Stockholm och Guggenheim Museum of Modern Art i New York.
Länkar
https://www.gehrmans.se/upphovspersoner/benjamin_staern
Verköversikt
The Threat of War (1999–2000, rev. 01) for symphony orchestra - 2*2*2*2* 4230 timp str.
Muramaris (2000) for fifteen solo string instruments - 5-4-3-2-1
Colour wandering (2002) for ten brass musicians
- 1 picc trpt, 2 trumpet, 1 cornet, 1 horn, 3 trbn, euph, tuba
Yellow skies (2003) for alto flute and electronics - alto flute and 2-channel tape
Endast luft och brus (2004–05) for tuba and live electronics - tuba, electronics (triggered by technician)
Sacrificio (2004–05) for tuba, live electronics and symphony orchestra - solo tuba, 3*3*3*3* 4331 0 4 perc, piano, harpa, str. laptop
Confrontation (2006) for trumpet solo and brass quintet - trumpet solo, 2 trpt, 1 horn, 1 trbn, 1 tuba
Ballo (2007) for natural trumpet and strings. -natural trumpet solo, strings.
Fluxus (2008) for organ solo - organ
Jubilate (2009) for symphony orchestra
- 3*3*3*3* 4331 timp 3 perc. harpa str.
Tranströmersånger (Tranströmer Settings) (2009/10) for alto and ensemble - clarinet, bass clarinet, mandolin, guitar, alto, violin, viola, cello (available for alto and piano)
Bells and Waves (2010) chamber symphony for large ensemble - 1*1*1*1* 000 perc. pno str. (1-0-1-1-1).
Wave Movements (2011) for chamber orchestra 2*2*2*2* 2200 timp 1 perc, str.
Worried Souls (2011) concerto for clarinet and symphony orchestra - clarinet solo (also bass clarinet)
2*2*3*2* 42*31 timp 2 perc. piano/cel, harp, str.
Godai (The five elements) (2012-13); concerto for orchestra - 3*3*3*3* 4331 timp 3 perc, piano/cel, harp, str.
Sånger av bländvit kärlek (2013) for alto and orchestra.
("Songs of Dazzling Love"), texts by Karin Boye (Swedish) -alto voice, 2*2*2*2* 4231 timp perc. piano str.
Saiyah (2012-14) for guitar, trombone, large ensemble and electronics - 1*1*2*1* 1110 02perc. piano/sampler guitar str. (1-1-1-1-1).
Polar Vortex (2014/17) for symphony orchestra -2*22*2* 4231 12 harpa pi. str.
Surprise: (2015) concertino for trumpet solo and small orchestra - Tr. Solo, 2*22*2 2000 01 harpa str.
Pont de la mer: (2015) concert piece for horn solo and orchestra 11' - Hrn. Solo, 2*2*2*2* 22cornets11 01 0 str.
Snödrottningen/Snow Queen from H C Andersen, libretto: Anelia Kadieva Jonsson (2013-16):
family opera with prologue and 15 scenes 70'- 2*2*2*2* 2220 02perc 11 str. Tape. Soprano dramatic, soprano lyric, tenor assoluta, baritone, bass-baritone, mezzo-soprano, tenor, soprano, children's choir.
Air-Spiral-Light (2014-16): concerto for guitar solo, seven instruments and electronics 30' Guitar solo, 1*010 000 perc piano/sampler, str. vl, vla, cello. Klangregie
Dropwaves (2016-17): sonata for piano solo 20'
Meditation i färger (Meditation in colors) (2018) for organ and strings 10'
Hilma: an opera about hidden art, libretto by Mira Bartov (2018-19), 55' for soprano, tenor, violin, cello, piano and sampler
Konnakol Variations (2019) for percussion solo; wind band 11' Also version for symphony orchestra: 2*22*2* 4231 10 str
Pippi lyfter hästen (2020) for symphony orchestra 10'
- 2*2*2*2* 4231 13perc. Harp Pno/Cel. Str.
Hilma-Scenes (2018/20) for chamber ensemble: flute, clarinet, percussion, piano, violin, cello 15'
Rainbow: ritornello in six movements (2021) for small winds 11'
Through Purgatory to Paradise: Symphony No. 2 (2019/22) 26'
In paradisum (Song for the people of Ukraine) (2022) for mixed choir 6'
Day and Night: duo for horn and piano (2022) 10'