Nyheter

2021-11-17

Stenhammar igår, idag och imorgon

I denna konsert tolkas Stenhammars musik i olika genrer av musiker från olika länder och av en nutida tonsättare.

Programmet är en sammanställning av några av Stenhammars mest kända stycken med några av hans mindre kända verk. Den samtida svenska tonsättaren Stefan Klaverdal har på ett helt originellt sätt kompletterat Stenhammars skiss till en cellosonat: det är första gången Stenhammars idé till cellosonaten presenteras inför en större publik. Som en alldeles speciell gäst medverkar också jazz- och vissångerskan Cecilia Stenhammar, som även är barnbarn till Wilhelm. Hon sjunger balladen om "Riddaren Finn Komfusenfej", vilken Stenhammar använde som tema i den tredje satsen i sin mästerliga femte stråkkvartett, som också framförs i konserten. Vi får även höra några av hans orkesterverk i en briljant kammarmusikversion med två konsertflyglar.


Program:

Stenhammar:Herre, lär mig dock för blandad kör

Stenhammar:Tre körvisor till text av J. P. Jacobsen

Stefan Klaverdal:En flod av glitter, sonat för cello och piano efter skisser av W. Stenhammar*

Balladen om "Riddaren Finn Komfusenfej"

Stenhammar:Stråkkvartett nr 5 i C-dur, op. 29, Serenad

Stenhammar:Pianokonsert nr. 2 i d-moll, op. 23, i arr. för två pianon

Stenhammar:Midvinter, op. 24, i arr. av Kiyo Wada för två pianon, stråkkvartett och kör


​Medverkande:

Vokalensemblen Polyhymnia

Love Lyckelin Bergman, kördirigent

Henrik Peterson, violin

Rena Kimura, violin

Lauriane Dahlkvist, viola

Klas Gagge, cello

Cecilia Stenhammar, sång

Kiyo Wada, piano

Mikael Holmlund, piano


2021-10-14

Njut av Stenhammars sånger

Musiken
Wilhelm Stenhammar
I skogen
Lutad mot gärdet
Till en ros
Dottern sade
Stjärnöga
Vid fönstret
Gammal nederländare
Månsken
Adagio op 20:5
Flickan knyter i Johannenatten
Flickan kom ifrån sin älsklings möte
Kväll i Klara
I en skogsbacke
Mellan broarna
En positivvisa

Intervju med artistern
Melodi ur Fem posthuma sånger
I lönnens skymning
Fylgia
Vandraren
Nattyxne
Stjärnan
Det far ett skepp
När genom rummet fönsterkorsets skugga ligger
En strandvisa
Varför till ro så brått?
Lycklandsresan
Jungfru Blond och jungfru Brunett
Prins Aladin av lampan

Extranummer:
Du blomst i dug
Sverige ur Ett folk

Medverkande:
Miah Persson, sopran
Karl-Magnus Fredriksson, baryton
Magnus Svensson, piano

 


2021-09-11

Ny bok: Sångaren och notbilden

En stor och betydelsefull del av dagens klassiska sångrepertoar består av musik från tidigare århundraden, en repertoar vi har gemensamt med tidigare generationer musiker och sångare. Sångaren och notbilden av Iwa Sörenson von Gertten ger en lättnavigerad handledning i hur man tänkte under det sena 1700-talet och hur vi i dag kan göra när vi arbetar med musik från den epoken.

Under senare tid har intresset för äldre uppförandepraxis ökat, och utgåvor som ligger nära originalet har blivit mer tillgängliga med både "urtext"- och faksimilutgåvor. Vi kan i dag använda oss av samma material som fanns för flera hundra år sedan och se samma notbild som sångare hade tillgång till på den tiden musiken var ny.

Det finns dock en inbyggd problematik när det handlar om tolkningen av notbilden. Olika traditioner under olika epoker och i olika länder gör det svårt och osäkert för den sångare som vill ge sig i kast med musik som skrivits under epoker där en del av den skapande processen lämnades över till exekutörerna.

Iwa Sörenson von Gertten, född 1946 i Göteborg, är operasångerska och sångpedagog. Parallellt med anställningen vid Kungliga Operan 1979-2001 verkade hon som frilansande konsertsångerska och har gjort flera prisbelönta skivinspelningar. Som sångpedagog har hon arbetat vid Musikhögskolorna i Göteborg och Stockholm samt Uppsala universitet. Intresset för uppförandepraxis har funnits med sedan 70-talet, och avsaknaden av svensk pedagogisk litteratur i ämnet blev utgångspunkten för skapandet av handboken Sångaren och notbilden som är nummer 150 i akademiens skriftserie.

Inbunden 96 s.

Utgivningsår 2021

ISBN 978-91-7844-457-1


2021-05-07

Världspremiär för Hallén

I Missa Solemnis kombinerar Hallén sina erfarenheter som kördirigent och operatonsättare. Här får symfoniskt orgelspel tillsammans med piano och celesta ersätta orkestern medan kör och solister utnyttjas till fullo för att skapa en musik som spänner från det ödmjukt religiösa till det operamässigt dramatiska.

Här kan du läsa mer om verket (engelska)

Andreas Hallén 1846-1925): Missa Solemnis för kör, orgel, solister, piano och celesta. Inspelning med Erik Westbergs vokalensemble och solisterna Pia-Karin Helsing, sopran, Maria Forsström, alt, Conny Thomander, tenor och Andreas E. Olsson, bas samt Lars Nilsson, orgel, James Jenkins, piano och Lars Sjöstedt, celesta allt under ledning av Erik Westberg (Swedish Society, SCD1178)


2021-05-04

Roman med Ton Koopman

LIVESÄNDNING
Klingande Akademi

Den svenska konstmusikens fader Johan Helmich Romans musik är i fokus när Kungl. Musikaliska akademien bjuder in till Klingande Akademi denna gång. Den legendariske dirigenten Ton Koopman samtalar med dirigenten Olof Boman och Eva Helenius som författar en biografi om Roman.

Det bjuds på en rad klingande exempel och initierade diskussioner om tiden runt Romans musik och hur den har låtit genom århundradena.

Dessutom informeras om Kungl. Musikaliska akademiens stora satsning på att tillgängliggöra all Romans musik inom ramen för Levande musikarv.

MEDVERKANDE:
Ton Koopman, dirigent
Eva Helenius, författare
Olof Boman, dirigent och samtalsledare

Christina Larsson Malmberg, sång
Peter Spissky, violin
Katarina Bengtsson, violin
Martin Lissola, viola
Mime Brinkman, cello
Marcus Mohlin, cembalo

Läs mer här