Född 1916 i Gävle, död 2005 i Falun, där hon var bosatt sedan 1952. Carin Malmlöf-Forssling studerade vid Kungl. Musikhögskolan och avlade musiklärarexamen 1942. Fortsatta studier i piano för Gottfrid Boon och i komposition för Nadia Boulanger i Paris. Medlem i Föreningen Svenska tonsättare 1970, i vilken hon länge var enda kvinnliga medlemmen.
Denna tonsättares verk skyddas fortfarande av upphovsrätten och ingår därför inte i Levande Musikarvs utgivning. För mer information om liv och verk hänvisar vi till Svensk Musiks hemsida.
-
Bibliografi
Engström, Andreas: Att få bekräftelse "bland idel män", i Nutida musik, 2003:1, s. 21-25
Lindman, Stig: Carin Malmlöf-Forssling: stark kvinna i det svenska tonsättarsamhället, i Musikrevy, 1985:7, s. 280-282
Strömberg, Mikael: Var ton har sin livslåga, i Musiktidningen i Gävleborg, 1991:3, s. 4-7
Öhrström, Eva & Eriksson, Beatrice: Kvinnliga tonsättare: ett axplock från 1800-talet till nutid. Stockholm: Stockholms stadsbibliotek, Huvudbiblioteket (1985)
Källor
Musik- och teaterbiblioteket
Verköversikt
Orkesterverk, kammarmusik, sånger, verk för kör, elektroakustiska verk, etc
Samlade verk
Orkester
Release för stråkorkester, 1973–93
Revival för stråkorkester, 1976
Flowings för orkester, 1984–85
Shanti, Shanti för sopran och orkester, 1990
Kammarmusik
Sonata svickel för soloflöjt, 1964
Lalendo för solocello, 1970
Love dawn för solocello, 1972
Biblia Dalecarlica, musik till 32 dalmålningar för recitation, sopran, tenor, blandad kör och klarinett, 1972
Tre upplevelser för röst och flöjt, 1976. 1. Sorg (”Himmel som en utsliten trasmatta”, Rune Lindström), 2. Jag kysser din osynliga ros (Göran Sonnevi), 3. Blues (”Stugan i Stundom, Birger Norman).
Två dalecarlia-visor för soloflöjt, 1976.
Orizzonte per corno in Fa, 1981.
Die gefangene Nachtigall, fem japanska haiku-dikter för sopran och flöjt, 1982
Tre latinska sentenser för sopran, flöjt, horn och piano, text citat på latin, 1986. 1. Aqua vitae, 2. Omnia vincit Amor, 3. Per aspera ad astra.
Silverkvartetten: Stråkkvartett nr 1, 1988.
Sånger
Bön (”Fader, du vars hjärta gömmer”) för röst och piano till text av Emil Liedgren, 1937.
De nakna trädens sånger för sopran och piano till text av Sigfrid Siwertz, 1943.1. Ekarna (”Vi känna bittert”), 2. Linden (”När dagen tvinar”), 3. Pilarna (”Vid låga stränder”), 4. Björken (”De vitaste stjärnstenar”).
Fåglar, fem sånger för sopran och piano till text av Bengt Anderberg och Herbert Sandberg, 1956–61. 1. Fågelskuggor, 2. För vinden hukande träden, 3. Se den klara, 4. Kvällen går trött före, 5. Aftonkväll.
En liten vattenfågel, visa för röst och piano till text av Rune Lindström, 1960
Litania, tre sånger för röst och piano till text av Werner Aspenström, 1966. 1. Bondsyrener, 2. Trollsländor, 3. Mätarlarven (”Jag sträcker mig ut”).
Daggkåpebyn, elva små tonsättningar för soloröst och klarinett till text av Brita Björs, 1973.
Sex sånger om ljus och mörker för sopran och piano till text av Harry Martinson, 1975. 1. Brevet (”Blåste ett brev”), 2. Plågsamt minne (”Stjärnhimlen slutes”), 3. Himmelsmålning (”Molnlandskapet för dagen”), 4. Solskenet (”Livsgnistor hoppar”), 5. Natt (”Böj dig och se”), 6. Flyktingen.
Telegrammet (”Äger du tvenne slantar”, Harry Martinson), för röst och piano, 1976-77.
Vollmond, tre japanska haiku-dikter för sopran och piano i översättning av G. Coudenhove, 1979. 1. Neujahr (”Neujahrstag ist heut”), 2. Det Frühlingsmond (”Voller Frühlingsmond”), 3. Herbststurm (”Wie der Herbststurm”).
Aum för sopransolo, 1987.
In memoriam för sopransolo, textlös, 1999.
Den förtalade mossan (”Ingenting friskare såg”, Harry Martinson), för tenor och piano.
Stjärnor (”Kyss mina ögon”, tonsättaren), för en röst och piano.
Sång i regnet (”Regnets svala melodi”), för SSA, 3vl och vla.
Kör
Sjung mig sånger, två visor för damkör till text av Sigfrid Siwertz och Erik Blomberg, 1937.
Fruktplockning XXIV (”Natten är mörk”) för blandad kör till text av Rabindranath Tagore, 1964.
Holmen (”Doppingen vrider med huvudet”) för manskör, flöjt och fagott till text av Harry Martinson, 1968.
Nära förtorkan (”Dagg eller regn”) för blandad kör a cappella till text av Lars Englund, 1973.
Ecce jubile (”På min väg fann jag”, tonsättaren) för manskör, tenor och tape, 1975
Hodierna för blandad kör a cappella till text av Bertil Malmberg, 1975.
Postludium, eller postväsen för talkör, två soloröster och dirigent, 1976/1994
Tre bevingade ord för blandad kör, text Latinska sentenser, 1984. 1. Ars longa, vita brevis, 2. Vita sine proposito vaga est, 3. Vivas, crescas, floreas.
Ahimsa för 8-stämmig blandad kör a cappella, 1992
Albero för blandad kör a cappella, 1994.
En vårvisa (”Det grönskar i skogens salar”), för tvåstämmig skolkör.
Piano
Humoristisk miniatyr för piano, 1941
Sonat för piano, 1942.
Fem små stycken för piano, 1947.
Viewpoints, Two Pieces for grand piano, 1979
Orgel
Ceremonial prelude för orgel, 1937
Elektroakustisk musik
En värld i världen, elektroakustisk musik, 1978
Nattliga ackord/Lyrisk svit elektroakustisk musik till text av Matts Rying, 1979