Enligt autografen [numreringen i blyerts; körnamnen framgår dock inte alltid tydligt i autografen]:
Scene I - En tropp Sicilianer, som i en Ballet fira Jofurs seger öfver de upproriske Jättar, som vågat bestorma himmelen
No 1. [sic] Chor: Jupiter, Gudarnes Gud vare ära! (Sicilianer)
N [sic] 2. [Recitativ]: Så frögdom [sic ]oss åt våra glada dar (Atis)
No 3. Chor: Kom snart, kom snart igen välgörande Gudinna! (Sicilianer)
Scene II
No 4. [Recitativ]: Du Gudamagt [sic], som sorg och glädje delar, förlåt en billig klagoröst! (Atis)
No 5. [Aria]: En grym Volcan [sic] min själ förtär (Atis)
No 6. R: [sic; recitativ] Och [sic] vore jag olycklig blott, men ack! [annan läsart: ach] jag äfven brottslig blifvit (Atis)
Scene III
N 7. [Duett]: Ack [Ach], kom min Atis, kom tilbaka (Cyane, Atis)
No 8. [Duettino]: Kom! och alt förlåtit [sic] är (Cyane, Atis)
Scene IV
No 9. R: [recitativ:] Han flyr ... Och jag bedragen lämnas ... (Cyane)
Scene V - Pluto och dess medfölje. Cyane. Pluto ger tecken åt sin svit, at [sic] gå bort
No 10. [Aria]: Ack [Ach] kärlek, kärlek dina skott til himmel, jord och afgrund hinna (Pluto)
Scene VI (Proserpin och dess Nympher)
No 11. [Chor]: Frid och vackra dagar himlen återger (Nympher)
No 12. [Aria med Chor]: Ack [Ach], hvad behag ett hjerta njuter (Proserpin, Nympher)
R: [recitativ] Snart Ceres komma lär (Proserpin)
Ballett [sic; musiken framgår ej av partituret]
Scene VII - De skiljas åt och lämna Proserpin allena (Proserpin)
No 13. [Recitativ]: Täcka blommor, fältets heder (Proserpin)
Rec: [recitativ; sic]: Afgrundsgudar skynden eder! Hvad gruflig röst jag hör! (Pluto, Proserpin)
No 14. [Duett med Chor]: O himmel, himmel mig försvara! (Proserpin, Pluto, Afgrundsandar)
Scene VIII (Proserpin. Nympher som med hast komma tillbaka, förskräckte at ej finna henne här)
No 15. Chor af Nympher som söka Proserpin: Proserpin, Proserpin! vi ropa dig (Nympher)
No 16. Recitativ: Hon hoppas här sin dotter återse /.../ Ack här blir vår smärta ny (Första Nymphen, Nympher)
Scene IX - Ceres stiger ned af sin Vagn (Ceres)
N 17. [Recitativ]: Jag hela verlden lycklig gjort (Ceres)
[Forts enligt autografen:]
No 18. Jag äger denna pant utaf den ömhet quar [sic] /.../ Hvad denna hugkomst [sic] mig förnöjer (Ceres)
[Enligt tryckta notutgåvan:
N.18 [sic] Recitativ: Men, hvad kan detta dröjsmål båda? (Ceres)]
Scene X (Ceres, Nympher, Skogsgudar)
No 19. [Chor med recitativ] Chor af Nympher och Skogsgudar: Ceres, Ceres hvilken smärta (Ceres, En af Nympherna, Nympher, Skogsgudar)
Scene XI
No 20. [Aria]: O, Joefur! i hvars ömma bröst jag fordom tändt en ljuflig låga (Ceres)
Scene XII ... [scenbeskrivningen delvis bortskuren] med facklor i händerne börja söka Proserpin
N 21. [Chor]: Proserpin, Proserpin, vi ropa dig (Nympher, Skogsgudar, Sicilianer)
Scene XIII
[22 (numreringen framgår inte av autografen)] [Recitativ]: Förgäfves all vår möda var (Atis)
No 23. [Aria]: För lifvet jag fasar, med gruflighet rasar en eld i mitt bröst (Atis)
[Scene XIV; scennumret ej inskrivet i autografen] - En tropp Bacchanter, Silener, Fauner och Satirer [sic], som fira Bacchi högtid, framkomma ur skogen och kringränna Atis.
No 24. [Recitiativ]: Hvem är väl du, som dig beklagar uppå den ort där nöjet rår? (En Bacchant)
No 25. [Aria med Chor]: Här lifvas allt af Bacchi lagar /.../ Ja lydom villigt Bacchi lagar (En Bacchant, Kör)
N 26. Rec:[itativ]: Men räds, om du hans nåd försmår (Den första Bacchanten)
N 27. Balletto [instrumental] - De fatta uti honom och vilja föra honom med sig
No 28. [Aria med Chor]: Af den dyrkan Bacchus njuter mister Astrild [sic] ej sin rätt /.../ Lycklig dårskap yra nöjen (En Faun, Chor)
Scene XV - Atis anländer med stormsteg til högden af Aetna [sic]
No 29. [Recitativ]: Nej, ingen gudamagt en kärlek kan förstöra (Atis; Han störtar sig i Ætnas [sic] lågor)
Scene XVI - Cyane, som springer fram at hindra honom
No 30. [Aria]: Ack, förskräckliga brott! hvilken grymhet jag öfvat (Cyane)
Scene XVII - En mörk och bedröflig ödemark. Cereris [sic] Tempel i fonden. (Ceres, hennes Nympher och Sicilianska folket)
No 31. [Chor]: Gudar! värdens ej försaka den förtryckta dygdens röst (Ceres, Nympher, Sicilianer, Allmän Chor)
No 32. [Chor]: Kommen åter, sälla dagar (Allmän Chor; de gå alla bort)
[Scene XVIII; scennumret ej inskrivet i partituret]
N 33. Rec[itativ]: Gån! mig er dyrkan ej behagar (Ceres)
N 34. [Aria]: Mörka öknar! låt mig dölja i ert sköte mina tårar (Ceres)
Scene XIX - Atis och Cyane stiga upp ur afgrunden
No 35. Rec[itativ]: Men ... djupet öpnar [sic] sig och jag Cyane skådar /.../ Gudinna vet ... men först jag dig besvär /.../ Värdig var at blifva Plutos brud (Ceres, Cyane, Atis)
N 36. [Terzett]: Hvad större qual kan väl en moder (Ceres, Cyane, Atis)
Scene XX - Mercurius stiger ned i en sky
N 37. [Recitativ]: Gudinna låt din själ af glädens strålar lifvas (Mercurius, Ceres)
[Scene XXI; scennumret bortskuret i partituret] - Himmelen öpnas, och Jupither stiger ned med de himmelske Gudarne. Pluto och Proserpin komma upp ur Afgrunden åtfölgde [sic] af de underjordiske Gudarne. Jordiska gudomligheter och Sicilianska Folket
N 38. [Aria]: Gå, Pluto, gå, at din maka njuta (Jupiter)
N 39. [Chor]: Gå, Pluto, gå, at din maka njuta (Allmän Chor, Himmelske Gudarne, Jordiske Gudarne, Underjordiske Gudarne)
N.40 [Chor]: Gudar och menskjor [sic] och skuggor beprisen Jupiters milda och rättvisa lag! ([Blandad Chor])
Enligt van Boer:
Nr. 1 Kör: Jupiter, Gudarnas Gud vare ära! (Sicilianer)
Nr. 2 Recitativ: Ja, fröjdom oss åt våra glada dar (Atis)
Nr. 3 Kör: Kom snart igen, välgörande gudinna (Sicilianer)
Nr. 4 Recitativ: Du gudamagt [sic] som sorg och glädje delar (Atis)
Nr. 4a Aria: En grym volcan [sic] min själ förtär (Atis)
Nr. 5 Recitativ: Ack, vore jag olycklig (Atis, Cyane)
Nr. 6 Duett: Ack, kom min Atis (Atis, Cyane)
Nr. 7 Duettino: Kom, och allt förlåtit är (Atis, Cyane)
Nr. 8 Recitativ: [Han flyr!] och jag befruktar [sic] (Cyane, Pluto)
Nr. 9 Aria: Ack kärlek, kärlek, dina skott (Pluto)
Nr. 10 Recitativ: Cyane, hör, jag vet den oförrätt (Pluto, Cyane)
Nr. 11 Kör: Frid och vackra dagar himlen återger (Proserpin, Nymfer)
Nr. 12 Aria och kör: Ack hvad behag ett hjerta njuter /.../ Naturen sjelf sig af vår glädje gläder (Proserpin, Nymfer)
Nr. 13 Recitativ: Snart Ceres kommer här. Må hon vår glädje röja (Proserpin)
Nr. 14 Scen och recitativ: Täcka blommor (Proserpin, Pluto)
Nr. 15 Kör: Kom! Kom frugta [sic] ingen fara (Underjordens gudar)
Nr. 16 Recitativ: Hvad grymma klagorop! till mina ögon (En nymf)
Nr. 16a Kör: Proserpin, Proserpin, vi ropa dig (Nymfer)
Nr. 16b Recitativ och kör: Men se, här blir vår smärta ny ([Sopransolo], Nymfer)
Nr. 17 Recitativ: Jag hela verlden lycklig gjort (Ceres)
Nr. 17a Aria: Jag äger denna pant utaf den ömhet (Ceres)
Nr. 18 Recitativ: Men, hvad kan detta dröjsmål båda? (Ceres)
Nr. 19 Kör och recitativ: Ceres, Ceres, hvilken smärta (Skogsgudar, [Sopransolo])
Nr. 20 Aria: O Jofur, i hvars ömma bröst (Ceres)
Nr. 21 Kör: Proserpin, vi ropa dig (Skogsgudar)
Nr. 22 Recitativ: Förgäfves all vår möda var (Atis)
Nr. 22a Aria: För lifvet jag fasar, med gräslighet rasar (Atis)
Nr. 23 Recitativ: Hvem är väl du som dig beklagar, opp på den ort der nöjet (En bacchant)
Nr. 24 Kör: Här lifves allt af Bacchi lagar (Bacchanter)
Nr. 25 Recitativ: Men räds, om du hans nåd försmår, att han din djerfhet rättvist (En bacchant)
[Nr. 26 Balett: Allegro A-dur [fasta förtecken enligt D-dur] 2/4]
Nr. 27 Kör: Af den dyrkan Bacchi njuter, mistar (Bacchanter)
Nr. 28 Recitativ: Nej, ingen gudamagt [sic] (Atis, Cyane)
Nr. 29 Aria: Ack, förskräckliga brott, hvilken grymhet (Cyane)
Nr. 30 Recitativ: Dock än uti mitt bröst jag hoppet vågar nära (Cyane)
Nr. 31 Kör: Gudar, värdens [sic] ej försaka, den förtryckta (Sopransolo, Blandad kör)
Nr. 32 Recitativ: Ger mig er dyrkan ej behager [sic] (Ceres)
Nr. 32a Aria: Mörka öknar låg mig dölja /.../ Men det qval mitt hjerta sårar (Ceres [ej rollnamn i van Boers tidigare utgåva; se vidare nedan])
Nr. 33 Recitativ: Men djupet öppnar sig och jag Cyane skådar (Ceres, Atis, Cyane)
Nr. 34 Trio: Hvad större qval kan väl en moders bröst (Ceres, Atis, Cyane)
Nr. 35 Recitativ: Gudinna! Låt din själ af glädjens strålar lifvas (Mercurius, Ceres)
Nr. 36 Recititiv: Min dotter! Ack, min mor! (Ceres, Proserpin, Pluto)
Nr. 37 Aria och kör: Gå, Pluto, gå åt din maka, din maka (Jupiter)
[Balett; van Boer kommenterar att Kraus har gjort markering för en balett i partituret, men att själva musiken är okänd; se ovan]
Nr. 38 Kör: Gudar och menskjor och skuggor beprisen (5-stämmig kör utan rollnamn: S.S.T.T.B.)
Fäll ihop