Nyheter

2019-04-05

Lär känna Stenhammar

Wilhelm Stenhammar (1871-1927) är i alla bemärkelser en levande klassiker. Hans sånger, orkesterverk, pianostycken och stråkkvartetter är älskade verk och förekommer allt oftare på repertoaren. Samtidigt finns det något gåtfullt över honom, både som människa och konstnär. Stenhammar är tillbakadragen och prövande, precis i uttrycken, aldrig skrytsam.

Hur kom sig denna livsinställning och vad säger Stenhammars musik om framväxten av det moderna Sverige? Magnus Haglunds biografi berättar om de estetiska och samhälleliga förskjutningarna, från ungdomsårens Wagnerpåverkan till det mogna skapandes klassicism och starka formintresse. Boken förmedlar de viktiga förbindelserna till samtidens konst, litteratur och arkitektur och spårar de vidare betydelser som gör musiken så rörlig och mångbottnad.

Författare: Magnus Haglund

Förlag: Gidlunds. Säljs via bokhandeln.


2019-01-18

Johan Helmich Romans samlade verk

Nyutgåvan i edition av B. Tommy Andersson innehåller även information om uppförandepraxis och en fyllig verkkommentar. Partitur och stämmor finns att ladda ner gratis från levandemusikarv.se. Samlingutgåvan kommer att innehålla samtliga verk som bedöms som äkta och sannolikt äkta. 


2018-06-08

Den svenska sångens historia

I På sångens vägnar ger Lennart Hedwall en översikt över den svenska romansens historia, hur den uppstår ur den gustavianska visan med Kraus och Åhlström som nyckelgestalter och hur den vidareförs av de nämnda diktarmusikerna och av betydande sångkomponister som Hallström, Norman, Söderman, Laura Netzel, Körling, Svedbom, Hallén och Helena Munktell fram till sekelskiftets mästare Sjögren, Peterson Berger och Stenhammar. Även romanskomponerandet som sådant belyses och därmed hur det länge omhuldade visidealet alltmer avlöstes av mer sammansatta musikaliska dikttolkningar. Tonsättarsvepet omfattar till viss del också diktarna och särskilda avsnitt ägnas Lindblads och Josephsons alltför sällan uppmärksammade texter. I en avslutande del, Tankar om sång, diskuterar författaren mot en historisk bakgrund på ett högst personligt sätt sången och dess uttrycksmedel, och här finns synpunkter såväl på sångares avarter som på deras möjligheter till äkta uttryck och en »hygienisk« sång.

Lennart Hedwall har varit verksam som tonsättare, dirigent, organist och pianist/ackompanjatör och var under närmare 30 år lärare på Statens musikdramatiska skola/Operahögskolan. Han är också docent i musikvetenskap.

Kungl. Musikaliska akademiens skriftserie nr 143
Norma bokförlag


2018-05-30

Kvinnliga favoriter

16 augusti 2018, kl 19.00
Helena Munktell: Bränningar samt musik av Pjotr Tjajkovskij

10 oktober 2018, kl 19.00
Konserthuset Stockholm
Amanda Maiers Violinkonsert samt musik av Ethel Smyth, Molly Kien och Catharina Palmér.


2017-11-20

Mer svensk opera i radio

Gillet på Solhaug är Wilhelm Stenhammars första opera. Den mottogs inte särskilt väl vid den svenska premiären 1902. Faktiskt skrev Wilhelm Peterson-Berger en så besk recension att Stenhammar efter det inte vågade sig på mer musikdramatik. Han skrev visserligen också operan Tirfing, men den gavs i Sverige före Gillet.

Operan är efter en pjäs av Ibsen och här rustas till gästabud på Solhaug. Margit och Bengt har varit gifta i tre år och det ska firas. Men det tillstöter komplikationer när Gudmund kommer fredlös till gården för att söka skydd. Gudmund faller som en sten för den sköna Signe och det har också den ökände slagskämpen och fyllhunden Knut gjort. Det lutar åt en uppgörelse...

Opera i tre akter. Libretto: Henrik Ibsen.

I rollerna:
Margit - Matilda Paulsson.
Gudmund Alfsön - Per Håkan Precht.
Signe - Karolina Andersson.
Knut Gaessling - Mathias Zachariassen.
Bengt Gautesön - Fredrik Zetterström.
Erik fra Hagge - Erik Lundh.
Ett sändebud - Anton Ljungqvist.

Sångare ur Musikaliska sällskapets kammarkör, Akademiska kören, Linköping och Norrköpings vokalensemble.
Norrköpings symfoniorkester.
Dirigent: Henrik Schaefer.